Fresco’s in Zuid-Italië - GESLOTEN -

Kurpershoek_San_Gennaro's_chapel_-_Dome_(Naples)_DomenichinoVoor velen houdt het kunstzinnige, culturele Italië op bij Rome; ten zuiden daarvan ligt de armoedige 'Mezzogiorno'. Zuid-Italië is echter altijd een kruispunt van culturen geweest, waar Byzantijnen, Noormannen en Spanjaarden nadrukkelijk hun sporen hebben achtergelaten. In deze cursus benaderen we deze smeltkroes vanuit de frescokunst. Muurschilderingen zijn vaak zo oud als de gebouwen zelf en zijn daarom, behalve als een zelfstandige kunstvorm, ook waardevol als tijdsdocumenten. We vinden fresco’s overal: in middeleeuwse grotkerken en kloosters, langs oude herdersroutes, in villa’s van kardinalen en feodale heersers, en ten slotte, in al hun uitbundige pracht, in Napolitaanse palazzi en kerken.

Enkele thema’s die aan bod komen:
- De 'tratturi', oftewel de oeroude herdersroutes van het gebergte van de Abruzzen naar de kustvlakte van de Adriatische Zee. In de middeleeuwen waren deze routes economisch van cruciaal belang. Benedictijnen en cisterciënzers stichtten op regelmatige afstanden van elkaar langs de 'tratturi' ─ kloosters met kapellen en oratoria die van boven tot onder met fresco’s werden beschilderd.
- De 'chiese rupestri', de grotkerken in de hak van Italië ─ Apulië en Basilicata. Ze werden gesticht door Basilicaanse monniken die gevlucht waren voor de beeldenstrijd die Byzantium in de achtste en negende eeuw teisterde. De grotkerken werden voorzien van devotionele muurschilderingen, uiteraard in de Byzantijnse stijl.
- De Napolitaanse barok. Napels staat bekend als de meest exuberante, theatrale stad van Italië, en dat geldt zeker voor de daar beoefende frescokunst. Palazzi en kerkkoepels werden beschilderd met duizelingwekkende vergezichten waar de wetten van de zwaartekracht niet meer lijken te gelden. We verdiepen ons ook in de opdrachtverlening en de praktijken van de beruchte Cabal van Napels, een schildersclan die op gewelddadige wijze hun monopolie verdedigde tegen schilders van buitenaf.

docentDrs. Ernest Kurpershoek
onderwijsvorm4 hoorcolleges met ruimte voor vragen
studiebelastingnaar eigen inzicht
literatuurSamenvattingen in de vorm van power points.
Literatuursuggesties: Ernest Kurpershoek, Italiaanse fresco’s, Olive Press, 2011 (verkrijgbaar bij de docent), Wittkower, R., Art and architecture in Italy, 1600-1750, Yale University Press, 1999 (3 volumes) en Bellori, G.P., The lives of the Modern Painters, Sculptors and Architects, Cambridge, 2005 (oospronkelijke Italiaanse editie 1672)
dag en tijddinsdag en donderdag, 10.30-13.00 uur    
data16, 18, 23 en 25 juli 2019    
cursusprijs€ 116
uiterste aanmelddatum9 juli
       

 Direct aanmelden