Olivier Messiaen: Het schone brengt eeuwige vreugde

Zwitser-MessiaenWaren Claude Debussy en Maurice Ravel de grootste Franse componisten in de eerste helft van de twintigste eeuw, er is vrijwel geen discussie dat Olivier Messiaen (1908-1992) in de tweede helft van de afgelopen eeuw de meest eminente muzikale persoonlijkheid in Frankrijk is geweest. Zijn honderdste geboortejaar werd in 2008 onder meer gevierd met een reeks Messiaen-concerten in het Concertgebouw in Amsterdam.

Messiaen, die decennia doceerde aan het conservatorium van Parijs – en daar onder meer latere kopstukken als Pierre Boulez, Karlheinz Stockhausen en Iannis Xenakis onder zijn hoede had – en bijna zestig jaar lang wekelijks liturgieën begeleidde op het orgel van de Église de Sainte Trinité, liet een indrukwekkend en veelzijdig oeuvre na. Als virtuoos organist schreef hij veel voor zijn eigen instrument, waaronder grote cycli als La Nativité du Seigneur (De geboorte van de Heer; 1935) en Livre du Saint Sacrement (Boek van het Heilig Sacrement; 1984). Tot zijn vroegste pleitbezorgers behoorde de pianiste Yvonne Loriod, die bij hem studeerde en die uiteindelijk met Messiaen zou trouwen. Voor haar schreef hij praktisch alle pianowerken en pianopartijen in grotere composities. Messiaens oeuvre culmineert in de opera Saint François d’Assise (de heilige Franciscus van Assisi; 1983), wat een van de werken is waarin Messiaens grote voorliefde voor vogelzang is te beluisteren.

In deze overzichtscursus zal de ontwikkelingsgang van Olivier Messiaen worden uiteengezet. Deze wordt geïllustreerd door representatieve composities, aangevuld met werken van componisten die invloed op hem uitoefenden of die hij zelf beïnvloedde.

docentDr. Marcel Zwitser
onderwijsvorm10 hoorcolleges
studiebelastingenkele uren per week
literatuurgeprinte syllabus
dag en tijddinsdag, 14.00-16.30 uur
data6 februari t/m 17 april 2018
geen college op 13 maart
cursusprijs€ 292 (incl. syllabus t.w.v. € 12)
cursuscodeV432-18vj
uiterste aanmelddatum23 januari
  

 Direct aanmelden